agahi1400

  • ۰
  • ۰

لیفتراک دستی

لیفتراک دستی

لیفتراک های دستی از مهمترین ابزارهای موجود در انبارها و سایت های ساختمانی هستند. کارکرد آن ها ارزان تر و آسان تر از لیفتراک های هیدرولیک است و ایمن تر از حمل بار با دست می باشد، لیفتراک های دستی برای حمل بارهای کوچک در مسافت های کوتاه استفاده می شوند.

 

استکر دستی یا لیفتراک دستی  ساده ترین و مقرون به صرفه ترین نوع لیفتراک است و به طور معمول ظرفیت بارگذاری آن 2 الی 3 تن است. این وسیله از یک واگن برقی استیل به همراه پمپ هیدرولیک تشکیل شده و با پمپاژ دستی دسته به بالا و پایین ، پالت ها و وسایل سنگین را بلند می کند. اپراتور با قرار دادن دو چنگال خود در زیر یک پالت و بالا بردن آن از زمین با استفاده از مکانیزم بالابر ، بار  را بلند می کند. هنگامی که بار از زمین خارج شد ، می توانید با استفاده از دسته آن را به صورت دستی به سمت مقصد هدایت کند.

 

یک مزیت استکر دستی این است که به دلیل اندازه کوچک و سبک بودن می توان آن را به راحتی در قسمت عقب خودرو قرار داد.و در فضاهای کوچکتر ، جایی که ارتفاع و وزن محصولات خیلی زیاد نیست ، استکر دستی یک راه حل کاملاً مناسب می باشد. با این حال ، برای جابجایی بارهای سنگین و  در مسافت های طولانی تر گزینه ایده آلی نیست.

لیفتراک های دستی ابزاری تخصصی هستند که برای بلند کردن و جابجایی پالت ها در اطراف انبار استفاده می شوند. آنها معمولاً جایگزین ارزان تری به جای لیفتراک های هیدرولیک و سایر تجهیزات مشابه در نظر گرفته می شوند. آنها کمی بیشتر از یک لیفتراک اتوماتیک به کار فیزیکی احتیاج دارند و این بسته به نوع لیفتراکی که استفاده می کنید متفاوت است. آنها برای انبارهایی با اندازه محدود ، جایی که کارگران از آنها برای بلند کردن محصولات  و جایگزینی روی قفسه ها یا بارگیری و تخلیه بار کامیونت ها استفاده می کنند ، ایده آل هستند.

 

لیفتراک ها به دو دسته  لیفتراک های دستی و لیفتراک های برقی تقسیم می شوند

شما بسته به نوع فعالیت , وسعت پروژه و بارهایی که جابه جا می کنید می توانید انتخاب کنید که کدام نوع از لیفتراک را انتخاب کنید. در زیر به توضیح بیشتر در مورد لیفتراک های دستی و لیفتراک های برقی خواهیم پرداخت.

لیفتراک دستی و اتوماتیک هر دو مزایای کوتاه مدت و بلند مدت دارند. لیفتراک دستی بر اساس ارزش ارگونومیک و بهره وری انرژی انسانی شناخته می شود. لیفتراک های خودکار به دلیل سهولت استفاده و به خصوص برای اپراتورهای تازه کار ، به عنوان جهانی سازگار هستند.

 

در انتخاب لیفتراک دستی یا اتوماتیک چندین نکته مثبت وجود دارد. در زیر تجزیه و تحلیل چگونگی کمک هر دو به عملیات مدیریت مواد شما آورده شده است:

 

لیفتراک دستی

عموماً لیفتراک های دستی ارزان تر و مقرون به صرفه تر از نظر مصرف انرژی و اقتصادی هستند. در بیشتر موارد ، لیفتراک های دستی می تواند چند ملیون ارزان تر از لیفتراک خودکار باشد و با وجود داشتن لیفتراک های هیدرولیک ,  هزینه های پنهان زیادی وجود دارد ، اما ، لیفتراک دستی این هزینه ها را به حداقل می رساند.

علاوه بر این ، لیفتراک دستی نیازی به سوخت و یا برق ندارد و تنها با نیروی بازو کار می کند.

مزیت اصلی دیگر ، لیفتراک دستی این است که  ، اپراتورهای باهوش و تاکتیکی را تولید می کند. دانستن چگونگی استفاده از نیروی لیفتراک ویژگی بارز هر اپراتور قوی  لیفتراک است. لیفتراک های دستی این فرصت را به مبتدیان می دهند تا مهارت های خود را بهبود ببخشند و تکنیک های خود را تقویت کنند قبل از اینکه یک قدم جلوتر رفته و با دستگاه های خودکار و برقی کار کنند.

با این وجود ، گرچه داشتن لیفتراک دستی فواید بسیاری دارد ، اما برخی از موارد منفی نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، لیفتراک دستی می تواند کابوسی برای اپراتورهایی باشد که عادت دارند فقط از لیفتراک خودکار استفاده کنند.

 

لیفتراک دستی می تواند در بلند مدت اپراتورها و کارگران را فرسوده کند ، زیرا پمپاژ و بلند کردن مداوم می تواند حتی کارآمدترین و باتجربه ترین اپراتورها را خسته کند. لیفتراک های خودکار بلند کردن  وسایل سنگین را آسان می کند ,بنابراین در طولانی مدت , دوست داشتنی تر به نظر می رسند.

 

لیفتراک خودکار

 

لیفتراک های خودکار دقیقاً همانطور که از نامشان برمی آید عمل می کنند. لیفتراک های خودکار معمولاً از نوع برقی ، گازی یا هیبریدی هستند.

لیفتراک های خودکار می توانند بسیاری از فرایندهای تجاری و عملیات دست زدن به مواد را ساده کنند. این دستگاه ها اغلب از سیستم های نوار نقاله استفاده می کنند و سناریوهای لیفتراک های دستی را ساده می کنند. علاوه بر این ، استفاده از آنها آسان است و آموزش کارکنان نیز بسیار آسان است.

 

با این حال ، لیفتراک های خودکار می توانند گران قیمت و پر هزینه باشند. هزینه اجرای واقعی لیفتراک های خودکار در مقایسه با لیفتراک دستی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. خواه یک لیفتراک برقی بخرید که باید شارژ شود یا یک لیفتراک با گاز ، هزینه های انرژی می تواند قابل توجه باشد.

 

علاوه بر این لیفتراک های خودکار دوستدار طبیعت نیستند و بنابراین باعث پایداری و حفاظت انرژی نمی شوند. با این وجود ، لیفتراک های اتوماتیک به طور کلی وسیله ای قابل اطمینان برای استفاده هستند و در برابر بسیاری از حوادثی که ممکن است با لیفتراک دستی تجربه شوند ، ایمن تر و مطمئن تر می باشند.

 

 

نحوه کار با لیفتراک های دستی

لیفتراک های  دستی ساده تر و مقرون به صرفه تر از لیفتراک های برقی هستند و همچنین به نگهداری کمتری نیز نیاز دارند. آنها می توانند انتخاب خوبی برای انبارهای کوچک یا متوسط یا سایت های ساختمانی باشند. در اینجا چهار مرحله ساده برای استفاده از جک پالت دستی آورده شده است.

اهرم انتشار را پیدا کنید پشت جک پالت بایستید و دستان خود را بر روی دسته فرمان فلزی قرار دهید ، به سمت شاخه هایی که رو به بیرون هستند ، قرار بگیرید. شاخک ها دو قطعه فلزی افقی هستند که در واقع پالت ها را بلند می کنند. اهرم پلاستیکی را روی دسته قرار دهید. این معمولا به نوار مرکزی متصل می شود. ممکن است برای برجسته شدن آن رنگ متفاوتی باشد ، اما اگر اینطور نباشد باز هم باید واضح باشد.

جک پالت را به هر مکانی که می خواهید حرکت دهید منتقل کنید و اهرم را درگیر کنید تا شاخه ها را پایین بیاورد. در مرحله بعد ، جک پالت را به سمتی که می خواهید حرکت دهید فشار دهید. اهرم رها کردن را به سمت بالا و داخل فشار دهید تا شاخه ها را تا حدود یک اینچ از سطح زمین پایین بیاورید. اگر شاخه ها از قبل پایین آمده باشند ، با فشار دادن اهرم ، آنها حرکت نخواهند کرد.

 

شاخه ها را برای بارگیری زیر پالت بلغزانید هنگامی که شاخک ها کاملاً پایین آمدند ، می توانید آنها را در زیر وسیله یا باری  که می خواهید حرکت دهید بلغزانید. اگر آنها هنوز خیلی بلند هستند تا به راحتی زیر پالت بلغزانند ، ممکن است تا آخر پایین نیامده باشند و باید دوباره اهرم را رها کنید. مطمئن شوید که شاخه ها را از طریق زیر پالت فشار دهید تا چرخ ها روی زمین قرار بگیرند و روی هیچ قسمت از پالت قرار نگیرند.

 

پس از قرار گرفتن شاخک ها در زیر پالت ، دسته فلزی و کل میله مرکزی را به صورت زاویه دار به سمت خود بکشید. باید کمی مقاومت کنید و متوجه شوید شاخه ها به آرامی پالت را بالا می کشند. این کار را چندین بار تکرار کنید تا شاخه ها به اندازه کافی از زمین فاصله داشته باشند تا کشیده نشوند.

 

نحوه کار با لیفتراک های برقی

استفاده از لیفتراک های برقی خیلی راحت تر از جک های پالت دستی است ، زیرا حرکت دستی جک زدن شاخک ها به صورت الکترونیکی انجام می شود. بسیاری از آنها همچنین دارای ویژگی "سوار شدن" هستند که می تواند تردد در یک انبار بزرگ را آسان کند.

اولین قدم شما برای کار با لیفتراک برقی این است که سیم شارژ را از برق بکشید و در داخل دستگاه ذخیره کنید. از آنجا که آنها از طریق برق کار می کنند ، در صورت عدم استفاده از لیفتراک های برقی ، باید آنها را وصل کرد و شارژ کرد. معمولاً مکان مشخصی برای قرار دادن و ذخیره طول طناب وجود دارد.

کنترل ها و شاخه های پایین را مشخص کنید روی دسته جک پالت باید دکمه هایی برای کنترل جهت حرکت وجود داشته باشد. دکمه "پایین" را فشار دهید تا شاخه ها را به سمت زمین پایین بیاورید. باز هم باید این فاصله ها از زمین یک یا دو اینچ باشد.

پالت را بارگیری کنید بعد ، از کنترل ها برای انتقال جک پالت به مقصد استفاده کنید. هنگامی که به جلوی پالت رسیدید ، با استفاده از دکمه ها شاخه های زیر و تا انتهای پالت را مانور دهید. سپس ، دکمه "بالا" را فشار دهید تا پالت و شاخه ها را از زمین بلند کنید.

برای حرکت از دکمه های کنترل استفاده کنید پس از بارگذاری ایمن پالت ، می توانید با استفاده از دکمه های کنترل به سمت مقصد بروید. هنگامی که وارد می شوید ، دوباره دکمه "پایین" را فشار دهید تا شاخه ها و پالت ها را روی زمین پایین بیاورد.

 

وقتی کارتان تمام شد ، لیفتراک برقی را در جای قبلی بگذارید. شما باید سیم شارژ را از قسمت ذخیره سازی آن در دستگاه بیرون بیاورید و آن را دوباره به برق وصل کنید تا در صورت لزوم ، لیفتراک برقی برای استفاده آماده شود.

 

 

هشدارهای ایمنی هنگام استفاده از لیفتراک

اگر احتیاط های ایمنی مناسب را رعایت نکنید ، لیفتراک ها می توانند خطرناک باشند.

یک کارگر ساختمانی قبل از استفاده از لیفتراک باید با نکات ایمنی استفاده از لیفتراک آشنایی داشته باشد تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

یکی از مهمترین مراحل قبل از کار با لیفتراک این است که نگاهی به آن  بیندازید و مطمئن شوید همه چیز آماده و کاربردی به نظر می رسد. شما می خواهید به دنبال مواردی از قبیل شاخه های شل ، چرخ های نامتعادل یا سیم های شارژ که به درستی جمع نشده اند ، باشید.

گام دوم این است که مطمئن شوید مسیری که تا پالت طی خواهید کرد و نقطه عزیمت شماست ، از همه موانع پاک است. به دنبال مصالح ساختمانی سرگردان و سیم های برق باشید و سطح زمین را بررسی کنید. اگر زمین بیش از حد دست انداز است ، بهتر است مسیر دیگری پیدا کنید.

به خصوص برای ماشین های قدرتمندتر مانند لیفتراک های هیدرولیک یا برقی ، اطمینان حاصل کنید که فقط افراد مجاز و آموزش دیده از آن ها استفاده کنند.

اگر در سایتی کار می کنید که افراد غیر کارگر می توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند از جمله انبار خرده فروشی یا ... اطمینان حاصل کنید که جکهای پالت در منطقه ای نگهداری می شود که به راحتی توسط مشتریان و افرادی غیر از اپراتورها قابل دسترسی نباشد .

 

آیا برای کار با لیفتراک نیاز به مجوز دارید؟

برای پیروی از مقررات ایمنی OSHA ، اپراتورهای لیفتراک های دستی و هیدرولیک باید دوره صدور گواهینامه را بگذرانند. این موارد غالباً توسط کارفرمایان شخصی تهیه می شوند و همچنین گواهینامه های آنلاین نیز در دسترس هستند.

 

چقدر بار را می توانم با لیفتراک حمل کنم؟

بیشتر جک های پالت دستی و برقی می توانند تا 500 کیلو گرم  یا 7 تن را تحمل کنند. این به اندازه و مدلی که استفاده می کنید بستگی دارد ، زیرا برخی از آنها ساخته شده اند تا وزن های بزرگتر را تحمل کنند. با دستورالعمل های مدل خاصی که قصد دارید از آن برای اندازه گیری دقیق استفاده کنید ، مشورت کنید.

 

تنوع طراحی در لیفتراک ها

در طراحی لیفتراک ها  تنوع زیادی وجود دارد و کدام از آنها را برای کاربردهای خاص مناسب می کند. در اینجا 4 مورد از رایج ترین گزینه هایی است که پیدا خواهید کرد.

قابل تنظیم: با یک لیفتراک قابل تنظیم ، می توانید چنگال ها را به عرض های پهن و باریک تری تغییر دهید. این امر به ویژه برای صنایعی که پالت ها در اندازه های مختلف وجود دارند بسیار مفید است. مارک های مختلف مدل هایی با طراحی قابل تنظیم را ارائه می دهند.

فولاد ضد زنگ: برخی از جک های پالت مخصوصا از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. اینها گالوانیزه هستند تا مقاومت بیشتری در برابر رطوبت داشته باشند. این مسئله به ویژه هنگامی که لیفتراک شما به طور مکرر در معرض عناصر قرار می گیرد یا هنگام کار با مواد خورنده بسیار مهم است. به همین دلیل ، از نوع فولاد ضد زنگ اغلب در آزمایشگاه ها و انواع محیط های بیرونی استفاده می شود.

باریک: لیفتراک های باریک به گونه ای طراحی شده اند که همان ظرفیت بارگیری یک استکر دستی یا برقی را دارند. اما عرض آن به مقدار قابل توجهی کمتر است . اینها برای کاربردهای خاص در فضاهای تنگ یا جایی که از پالت های کوچکتر استفاده می شود ، مفید هستند.

مینی : نوع مینی بسیار سبک وزن و آسان برای مانور طراحی شده است. وزن آن می تواند به اندازه 31 کیلوگرم باشد ، این بدان معناست که حمل آن آسان و فشرده است تا مستقیم در خودرو قرار گیرد. بر روی این نوع لیفتراک پمپ هیدرولیکی وجود ندارد ، بنابراین در درجه اول برای جابجایی بارها به اطراف از آن استفاده می شود. این همچنین بدان معنی است که تعمیر و نگهداری آن بسیار آسان است و شما نشت روغن نخواهید داشت یا نیازی به تعویض مهر و موم ها ندارید. ظرفیت بار معمول یک استیکر کوچک در حدود 500 کیلو گرم است.

 

لیفتراک دست دوم

لیفتراک فروشی

 

 

 

  • ۰۰/۰۶/۰۶
  • مهراد ابراهیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی