agahi1400

  • ۰
  • ۰

از بین بردن لکه و بوی نا مطبوع ادرار از تشک خواب

با وجود داشتن فرزندان خردسال و یا سالمند در خانه , پدیدار شدن لکه ی ادرار روی تشک خواب امری معمول و طبیعی است. هر چند مواجه شدن با چنین صحنه ای اصلا جذاب و خوشایند نیست و شما را بیش از اندازه سرگردان می کند ولی نکته ی مهم و حائز اهمیت این است که بدانید چگونه می توانید در اسرع وقت این لکه را پاک کنید تا هیچ بو و اثری از لکه روی تشک شما باقی نماند.

اگر شما هم در خانه با چنین صحنه ای مواجه شدید اصلا دست و پای خود را گم نکنید و ابتدا وسایلی که در زیر گفته شده را تهیه کرده و سریعا شروع به لکه بری کنید.

وسایل مورد نیاز برای از بین بردن لکه ی ادرار از روی تشک خواب:

مقداری جوش شیرین یا بکینگ پودر

حوله کاغذی و یا پارچه های جذب کننده ی رطوبت

مقداری پودر لباسشویی و یا پودر صابون

سرکه سفید

بطری اسپری خالی

چند قطره روغن اسطوخدوس یا اکالیپتوس

 

پاک کردن لکه ی ادرار از روی ملحفه ها و روتختی ها بسیار آسان تر از تشک خواب است. تمیز کردن تشک خواب به دلیل سنگین بودن  کار مشکلی می باشد ولی با این وجود نگران نباشید و پس از تهیه کردن وسایل ذکر شده دست به کار شوید.

هنگام وقوع حادثه و ایجاد لکه ی ادرار اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که تا جایی که می توانید ملحفه های تشک را در آورده و در ماشین لباسشوییی بیندازید سپس  با یک دستمال جذب کننده ی نم و یا حوله ی کاغذی رطوبت تشک را بگیرید. ( نکته ی قابل ذکر این که لکه را فشار ندهید و یا روی لکه ماساژ ندهید زیرا باعث پخش شدن لکه و عمیق شدن آن می گردد. ) فقط کافی است دستمال ها را روی لکه گذاشته تا رطوبت ایجاد شده را جذب کند.

پس از آن در بطری به اندازه دو فنجان آب سرد , یک فنجان سرکه و یک قاشق پودر لباسشویی و یا پودر صابون بریزید و ناحیه آسیب دیده را با محلول سرکه ای که تهیه کرده اید اسپری کنید در اسپری کردن سخاوت زیادی به خرج داده تا محلول کاملا به عمق تشک نفوذ کند.

اجازه بدهید چند دقیقه گذشته و محلول جذب تشک شود , سپس با یک حوله ی کاغذی رطوبت موجود در تشک را جذب کنید و روی لکه را حسابی جوش شیرین یا بکینگ پودر بریزید به طوری که روی لکه  پوشیده شده از جوش شیرین باشد. پس از آن حدود 24 ساعت صبر کرده بو و اثر لکه ازبین رفته و تمامی رطوبت موجود از تشک بیرون آمده و جذب جوش شیرین شود. بعد از حدود 24 ساعت روی لکه را با جارو برقی , جارو کنید تا جوش شرین ها از روی لکه برداشته شود. اگر هنوز رطوبت در تشک وجود داشت مجددا روی آن را جوش شیرین ریخته و صبر کنید و مجددا جارو برقی بکشید.

جوش شیرین از ایجاد لکه روی تشک شما جلو گیری می کند و بوی نامطبوع ادرار را نیز از بین می برد.

 

اگر مراحل بالا را انجام دادید و  لکه ای زرد از ادرار روی تشک شما ایجاد شد و یا اینکه تشک شما بوی نامطبوعی می دهد از روش دیگر که در زیر برای شما بیان می داریم استفاده کنید.

برای این تکنیک شما نیاز به  محلول پراکسید هیدروژن , جوش شیرین , پودر صابون و چند قطره روغن اسطوخدوس و یا اکالیپتوس دارید.

در این قسمت مقداری از پراکسید هیدروژن را با سه قاشق غذا خوری جوش شیرین و یک قاشق پودر صابون و چند قطره خوش بو کننده ترکیب کرده و روی لکه اسپری نمایید. ( استفاده از روغن اسطوخدوس و یا اکالیپتوس باعث از بین بردن بوی نامطبوع ادرار می شود)

محلول تهیه شده را حسابی روی لکه اسپری کرده و روی آن یک پلاستیک و یا محافظ بکشید تا محلول چند ساعت روی تشک بماند و به زودی تبخیر نشود. پس از گذشت چند ساعت پلاستیک را از روی تشک بردارید تا تشک هوا خورده و خشک شود پس از یک روز ,  یک لایه ی جامد از جوش شیرین روی تخت ایجاد می شود . آن را با جارو برقی تمیز کنید تا هیچ اثری از لکه ادرار روی تشک خواب شما باقی نماند و بوی نامطبوع آن نیز برطرف شود.

نکته ی مهم و کاربردی این که پراکسید هیدروژن می تواند مانند سفید کننده عمل کرده و رنگ تشک خواب شما را تغییر دهد. به همین دلیل قبل از استفاده ملحفه های رنگی را جدا کرده و مقداری از محلول تهیه شده با پراکسید هیدروژن را در قسمت کوچکی از گوشه ی تخت تست کنید اگر تغییر رنگی در پارچه ی تشک خواب شما ایجاد نکرد از آن برای لکه برای استفاده نمایید.

 

چگونه بوی نامطبوع لکه ی ادرار روی تشک خواب را از بین ببریم؟

 

همانطور که پیش تر گفته شد بهترین ماده برای از بین بردن بوی نامطبوع از تشک خواب جوش شیرین می باشد. جوش شیرین ماده ی موثری است که به خنثی سازی بوی اسیدی ادرار کمک می کند و رطوبت بر جای مانده از ادرار را جذب کرده و مانع از ماندگار شدن لکه می شود.

به طور کلی جوش شیرین برای از بین بردن هر نوع بوی نا مطبوعی از سرویس خواب مانند بوی عرق  نیز مفید است. کافی است مقداری جوش شیرین را روی تشک پاشیده و بعد از گذشت چند ساعت آن را با جاروبرقی تمیز کنید خواهید دید هیچ نوع بوی بدی در رختخواب شما باقی نخواهد ماند.

استفاده از قطره های گیاهی معطر نیز در از بین بردن بوی نامطبوع تخت خواب بسیار موثر هستند.

 

چگونه می توان از ایجاد لکه و بوی نامطبوع روی تخت خواب جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از جمع شدن لکه ها و بوهای نا مطبوع  روی تشک شما , داشتن یک محافظت مناسب است. ما توصیه می کنیم از یک محافظ تشک با کیفیت بالا و ضد آب استفاده کنید تا از از ایجاد لکه ی ادرار روی تخت جلوگیری کرده و با شستن مکرر رو تختی و ملحفه ها , سروی خوابی تمیز و خوش عطر داشته باشید.

 

  • ۰۰/۰۶/۰۶
  • مهراد ابراهیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی